Bältesanvändning i baksätet, så är det ungdomarna som inte använder bälte

Bältesanvändning i baksätet, så är det ungdomarna som inte använder bälte

Vi har under året sett ett antal uppmärksammade olyckor med tragisk utgång där de inblandade varit ungdomar sittande i baksätet. Efter att ha analyserat data från akutsjukvården i hela landet kan NTF konstatera att det inte var en slump att de skadades så allvarligt. Bältesanvändningen i baksätet bland ungdomar i åldern 15 – 24 år är tre till fyra gånger lägre jämfört med övriga åldersgrupper. NTF:s årliga bältesmätningar som genomförs i landets samtliga kommuner och bygger på över 350 000 observationer redovisar i år en bältesanvändning i tätort bland förare och passagerare i framsätet på 96 procent. I Västernorrland ligger bältesanvändningen på 96 procent vilket är lika med riksgenomsnittet.

Bältesmätningarna visar vidare att kvinnor använder bälte i något högre utsträckning än män. Det var 98 procent av de kvinnliga förarna som använde bälte jämfört med 95 procent av de manliga förarna. Bland passagerarna var det 98 procent av kvinnorna samt barnen cirka 4‑15 år som använde bälte, jämfört med 93 procent av de manliga passagerarna. Vid en jämförelse mellan 2019 och 2020 framgår att det främst är bland manliga förare och passagerare som en liten förbättring kan ses. Resultaten från akutsjukvården under de tre senaste åren indikerar att bältesanvändningen bland ungdomar i baksätet kan ligga så lågt som 80 procent.

 

  • Det är alarmerande att bältesanvändningen i baksätet bland ungdomar är så låg. Om inget görs för att få fler ungdomar att använda bältet kommer vi sannolikt tvingas läsa om fler tragiska olyckor i framtiden. Våra barn och ungdomar är det viktigaste vi har. Ett trepunktsbälte minskar risken att skadas svårt vid en kollision med cirka 50 procent, säger Mona-Lill Landström, Verksamhetsledare NTF Västernorrland.

 

Den totala användningen av bilbälte i framsätet i personbil ligger alltjämt högt men det är fortfarande en bit upp till det nationellt uppställda målet för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige som ligger på 99 procents användning. I 2020 års mätning är det två län som har når upp till det nationella målet och det är - Halland och Stockholm - samtidigt som vi ser en minskning av det lägsta resultatet. Norrbotten backar två procentenheter till 88 procents användning vilket i sig självt är anmärkningsvärt. I Västernorrland är det oförändrad bältesanvändningen jämfört med 2019. Se bilagan varje kommuns bältesanvändning.

 

Kontaktperson:

Mona-Lill Landström, Verksamhetsledare NTF Västernorrland 0611–23225

Checklista för god bältesanvändning

  • Använd bältet. Även vid korta resor. De allra flesta olyckor sker i låg fart nära hemmet.
  • Axelbandet över bröstet. Det diagonala bandet ska sitta över bröstet, så nära halsen som möjligt. Detta säkrar rätt vinkel på bältet så att det sitter mot de skelettdelar som bäst kan klara den kraft som uppstår vid en kollision, det vill säga axel och bröstben. Om du har det över eller under axeln kan det knäcka revbenen som i sin tur skadar hjärta och lungor. Bältesjusteraren, som många bilar är utrustade med, hjälper till att höja och sänka bältet så det hamnar rätt i förhållande till din längd.
  • Höftbandet mot låren. Det nedre bandet ska sitta under höftkammarna ner mot låren, inte över magen. Om bältet sitter över magen kan det tränga in i buken och orsaka inre blödningar.
  • Sträck bältet en extra gång. Bältet ska dras åt när du har satt det på dig. Ju närmare kroppen, desto bättre skydd ger bältet. Om bältet inte är sträckt kan du slå i ratten innan det gör någon nytta.
Bältesanvändning i baksätet, så är det ungdomarna som inte använder bälte

2020-11-26