Verksamhetsledare mona-lill.landstrom@ntf.se 0611-23225
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet oc...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Dagens Hultsfred, tor 3 okt 2024
Den mörka delen av året är det rent livsfarligt utan någon belysning och så pratar de om nollvision, säger Hans Hultén. Man säger sig ha pratat med både kommunen och Trafikverket, men upplever att det är som att köra huvudet i en vägg. – Som att hälla vatten på en gås, ingen lyssnar på oss. På Trafikverket säger man att vägen är besiktad och klar, då går det inte att göra mer och på NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, säger de sig inte kunna hjälpa till, eftersom det är en riksväg. Finns mer att önska Det är tio permanenthushåll i Ödhult, utöver fritidsboenden och förutom att det är mycket tung trafik som ska till den närliggande pelletsfabriken använder många vägen när de ska till Hammarsjöområdet för att bada, campa eller fiska. – Båda infarterna har blivit en trafikfara efter att vägen byggdes om.
Nyheter P4 Sörmland, tor 3 okt 2024
Och det är 17 procent färre än samma period året innan, visar nya siffror från Transportstyrelsen. Jag tror att när man styrde upp det här lite grann genom lite lagar så tror jag att det får effekt. Dels så är det vinterdäck, dels så är det bälten och dels så är det att man inte får vara fler i bilen än vad som är tillåtet. Det har effekter. Säger Lars Nordqvist, verksamhetsansvarig på NTF Sörmland. Vi lämnar A-traktorerna och det ska handla om att det verkar bli en riktig mushust. Nu när kylen smyger på vill mössen ta sig in i ditt hem, men det finns ett enkelt knep för att stoppa dem. Det enklaste som alla kan göra är att ta en säng runt sitt hus. Finns det öppningar eller håligheter där man ser att här är det stripassage för möss så försök att täta det.
mobiltelefon och eaktagelser från Securitas ligger till grund för bevisningen. Nu så ska vi ut i trafiken. Antalet A-traktorer på våra vägar fortsätter att öka men nu minskar olyckorna. Det är en väldigt positiv utveckling skulle jag vilja säga. Vi kommer att få se en förbättring jämfört med tidigare år. Det säger Lars Nordqvist som är verksamhetsansvarig på NTF, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet i Sörmland. 226 personer, varav åtta i länet, skadades i olyckor med A-traktorer under årets första sju månader. Och det är 17 procent färre än samma period året innan, visar nya siffror från Transportstyrelsen. Jag tror att när man styrde upp det här lite grann genom lite lagar så tror jag att det får effekt. Dels så är det vinterdäck, dels så är det bälten och dels så är det att man inte får vara fler i bilen än vad som är tillåtet.
Eftermiddag i P4 Sörmland, tor 3 okt 2024
har vi med oss Lars Nordqvist, verksamhetsansvarig på NTF Sörmland, alltså Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Lars, vad tror du det här beror på då? Flera av traktorer men färre olyckor? Jag tror att när man styrde upp det här lite grann genom lite lagar så tror jag det får effekt. Dels så är det vinterdäck, dels så är det bälten och dels så är det att man inte får vara fler i bilen än vad som är tillåtet.
Sveriges Radio, ons 2 okt 2024
Nu kryper höstmörkret på oss igen. Men det många kanske inte vet är att vanlig reflex bara funkar i en begränsad tidsperiod. ”Köp en ny, det är en billig livförsäkring”, säger Lars Nordquist på NTF och ger även fler råd till alla som rör sig utomhus. Marie-Louise Kristensson marie-louise.kristensson@sverigesradio.se En reflex behåller bara sin lyskraft i ungefär en vintersäsong. Foto: Varfjell, Fredrik/NTB
It Hallbarhet, ons 2 okt 2024
– Samtidigt som vi har aktiviteter på torget så har några av Cityföreningens butiker gått ihop kring fina erbjudanden under Lyckolördag. Kunderna får dra en lott när de handlar och får då chans till fina priser i just den butiker. Ju fler butiker man handlar i denna dag, desto fler vinstchanser får man, berättar Emma Edqvist. Elbilsdagen och Lyckolördag arrangeras av Skövde Citysamverkan och Next Skövde i samarbete med Motornova, Svenska Motor, Holmgrens bil, Lindströms bil, Toveks bil, NTF och Praktiska Gymnasiet Skövde. Skövde Citysamverkan jobbar för att stärka centrumkärnan i Skövde och se till att utvecklingen av den sker i en positiv anda mot mål och visioner. Skövde Citysamverkan är ett långsiktigt samarbete mellan Skövde kommun, fastighetsägare, Skövde Cityförening och Next Skövde. Förutom att titta på och testa
svt.se, tis 1 okt 2024
Här är ett urval av det som SVT Nyheter Värmland har rapporterat om tisdagen den 1 oktober. Kalles oro: Får inte tag i anhöriga i södra Libanon Video 1 min Karlstadsbon kalle är orolig för sina anhöriga i Libanon, som drabbats hårt av Israels markinvasion. Foto: Sayed Parwani Förslaget: Stäng av elcyklarna efter midnatt Video 1 min Projektledare Ann Nyhlén (NTF) är kritisk till den dåliga hjälmanvändningen på elsparkcyklar. I inslaget berättar hon hur det ser ut i Karlstad. Foto: SVT Rummet som testar din cybersäkerhet Video 1 min Se hur escaperoomet funkar i klippet. Foto: Sanna Wusou/SVT Foto: Sanna Wusou/SVT
Lokala Nyheter Värmland, tis 1 okt 2024
Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, vill att mer görs för att stävja utvecklingen. Det som är tråkigt är ju att inte informationen har gått hela vägen egentligen. Att elsparkcykeln ska gå som en cykel. Och därför så är det ju alla under 15 år hjälmtvång. Man får inte cykla på trottoarer eller åka med elsparkcykeln på trottoarer. Och man ska se sig för. Mordhantligt naturligtvis. Det händer ju ganska mycket olyckor, tyvärr. NTF har två idéer för att vända skadetrenden. Hjälmen tvång för alla och att stänga av alla hyr- och elsparkcyklar efter midnatt. Nu, vädret med Pia. Efter en kylig morgon och en del dimma som finns under morgontimmarna så får vi fram på dagen en riktigt vacker oktoberdag. Temperaturen stiger upp till 12-13 grader, lite lägre allra längst till norr och vi har en måttlig nordvind på vänern.
Hur känns det för dig som har anhöriga där? Det känns orolighet hela tiden. Förhoppningsvis har vi telefoner kvar så vi kan ha kontakt med dem. Innan vi tappar telefon och internet så har vi ingen kontakt alls ditåt. Statistik från Transportstyrelsen visar att fler barn hamnar i elsparkcykelolyckor. 2020 var antalet olyckor i landet där barn var inblandade 107 stycken och 2023 var det 867. Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, vill att mer görs för att stävja utvecklingen. Det som är tråkigt är att informationen inte har gått hela vägen. Att elsparkcykeln ska gå som en cykel. Därför är det under 15 år hjälmtvång. Man får inte åka med elsparkcykeln på trottoarer. Och man ska se sig för, ordentligt naturligtvis. Det händer ju ganska mycket olyckor, tyvärr. NTF har två idéer för att vända skadetrenden.
Sverige idag, tis 1 okt 2024
Barn som hamnar i olyckor med elsparkcykel har ökat de senaste åren från 107 olyckor år 2020 till 867 förra året. Många som åker är inte så försiktiga. De bara åker förbi och tänker inte på bilar eller andra cyklister. Elsparkcykeln ska gå som en cykel. Därför är alla under 15 år hjälmtvång. Och man ska se sig för. Karlstad är en av många städer där elsparkcyklar är populärt. NTF, en organisation för trafiksäkerhet tycker att man ska stänga av dem efter 12 på natten. Jag tror att det är en bra idé. Gärna att man får nåt bra ställe att parkera eller cykla på. Skatten för invånarna i Stockholms stad kommer att höjas med 24 öre nästa år. Det skriver styret i en debattartikel i Aftonbladet. Enligt Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet är höjningen nödvändig eftersom regeringen inte höjt de generella statsbidragen till kommunerna inför nästa år.
Åtvidabergs kommun, tis 1 okt 2024
Fortsatta insatser Här är några av de åtgärder som genomförts under perioden 1 maj till 31 augusti: Olika insatser för att öka trafiksäkerhet För att främja dialog och minska oönskad buskörning vid Preem-macken anordnade Åtvidabergs kommun tre grillkvällar för motorburen ungdom. Träffarna bidrog till en lugnare sommar i området. Den 15 maj genomfördes en trafiksäkerhetsdag på Alléskolan med deltagande från bland annat polis, ambulans, räddningstjänst, StångåBuss, Motorförarnas helnykterhetsförbund och Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Dagen syftade till att öka kunskapen om trafiksäkerhet och ge en inblick i olika aktörers arbete, vilket blev mycket uppskattat av både elever och lärare. Polisen genomförde hastighetsövervakning på flera strategiska platser i kommunen, däribland Falerum och Grebo. Kommunen har monterat hastighetspåminnare för att förstärka trafiksäkerheten, samt påbörjat utredningar för framtida åtgärder i trafikmiljön. Förebyggande narkotikainsatser Polisen och kommunen uppmärksammade risken för ungdomars rekrytering till kriminella nätverk under sommarlovet genom informationsinsatser via sociala medier.
Nwt, tis 1 okt 2024
NTF vill stänga av elsparkcyklar nattetid för att minska olyckor: ”Enkel åtgärd”
skrev var det 867. Och alla har inte koll på reglerna enligt Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Det som är tråkigt är att informationen inte har gått hela vägen. Att elsparkcykeln ska gå som en cykel. Därför är det under 15 år hjälmtvång. Man får inte åka med elsparkcykeln på trottoarer. Man ska se sig för ordentligt naturligtvis. Det händer ganska mycket olyckor, tyvärr. NTF har två idéer för att vända skadetrenden. Hjälmtvång för alla och att stänga av alla hy och elsparkcyklar efter midnatt. Men undersökningen som de gjorde på Stora torget visade annat än ett farligt beteende. När jag var på Stora torget i Karlstad mellan klockan 16 och 18 så var det fint väder. I Karlstad så var det... Jag såg inga felaktiga beteenden medan man åkte två på en elsparkcykel.
MyNewsdesk SE, tis 1 okt 2024
- Samtidigt som vi har aktiviteter på torget så har några av Cityföreningens butiker gått ihop kring fina erbjudanden under Lyckolördag. Kunderna får dra en lott när de handlar och får då chans till fina priser i just den butiker. Ju fler butiker man handlar i denna dag, desto fler vinstchanser får man, berättar Emma Edqvist. Elbilsdagen och Lyckolördag arrangeras av Skövde Citysamverkan och Next Skövde i samarbete med Motornova, Svenska Motor, Holmgrens bil, Lindströms bil, Toveks bil, NTF och Praktiska Gymnasiet Skövde.
Morgon i P4 Östergötland, tis 1 okt 2024
Så därför är det så himla viktigt kan jag tycka att man har den här reflexen. För då blir alltså ungefär hundra meter tidigare ser jag den här fotgängen och då kan jag stanna. Ett av flera goda exempel och argument som vi har hört här under morgonen till varför vi måste bättra oss när det kommer till användandet av just reflexer. Lars Nordqvist har vi pratat med, verksamhetsansvarig i NTF Östergötland. Stort tack för att du var med. ...ämnen hård
Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) projektledare Ann Nyhlén ställde sig på Stora torget i Karlstad för att räkna hur många elsparkcyklister som använder hjälm. – Man har ju bara ett huvud, säger Ann Nyhlén. Statistik från Transportstyrelsen visar att barn hamnar i fler elsparkcyklelsolyckor. 2020 var mängden olyckor 107 och 2023 var det 867. Alla har inte koll på reglerna enligt NTF. – Det är många som missar att det samma regler som gäller för cykel, säger Ann Nyhlén. I Karlstad pågick undersökningen i två timmar. 57 åkare kollades, varav sex stycken hade hjälm. Hör NTF:s förslag för att minska olyckorna i klippet.
Statistik från Transportstyrelsen visar att fler barn skadar sig i olyckor med elsparkcyklar. Det förvånar inte de värmlänningar SVT träffar på Stora torget i Karlstad. – Jag ser väldigt små ungar åka och de förhåller sig inte till regler, säger Mathilda Hultkrantz. Användandet av elsparkcyklar är vanligt i Karlstad och olyckorna har ökat mycket sedan 2020. Från 107 olyckor till 867 2023. Nationella trafiksäkerhetsförbundet föreslår ett totalförbud efter midnatt. – Det kanske är bra men det påverkar de som inte dricker negativt, säger Emily Faggian. Se i klippet hur några värmlänningar reagerar på det ökade antalet olyckorna.
Sveriges Radio, mån 30 sep 2024
Observationer som gjorts av Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, i bland annat Jönköping visar att bara två av fem barn har hjälm när de åker elsparkcykel. 13-åriga Nejla gissar att många tycker det är barnsligt med hjälm och därför struntar i det. Men det finns flera sätt att vända trenden, säger Edvard Björnvinge Tapere på NTF i Jönköping. Magnus Nilsson magnus.n.nilsson@sverigesradio.se Cecilia Westerlund cecilia.westerlund@sverigeradio.se Antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn har ökat från drygt 100 till nästan 900 på tre år. Foto: Geir Olsen/NTB
Nyheter P4 Jönköping, mån 30 sep 2024
Nationella Trafiksäkerhetsförbundet har gjort observationsmätningar i tio städer i Sverige. Bland annat i Jönköping. Av de som uppskattas vara 15 år eller äldre så är det betydligt färre som bär hjälm. Bara en av 20. Alltså hjälmkravet har ju funnits nu i 20 år nästa år. Så vi borde vara bättre på det. Där tar ju inte vi vuxna vårat ansvar. Edvard Björnvinge Tappere är verksamhetschef på NTF i Jönköpings län. Enligt Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn ökat från drygt 100 år 2020 till nästan 903 år senare. Dels måste ju föräldrar kliva in, sätta gränser. För ingen vill ju att deras barn blir nästa siffra i olyckostatistiken. Men sen behöver man ju också börja prata mer om det på skolor, ha trafiksäkerhetsdagar och att man faktiskt jobbar mer kontinuerligt och proaktivt.
Nyheter P4 Västmanland, mån 30 sep 2024
Trafikläraren Åke ställer upp och ger gratis trafiklektioner till äldre damer. Ja, det här är nytt för mig. Att bara ha sådana här old ladies. Ibland har vi väl en och annan på trafikkolan. Trafikläraren Åke Gruvegård fick höra om initiativet där äldre personer som kanske inte kört på länge ska bli mer trygga bakom ratten. Och när Nationella Trafiksäkerhetsförbundet i Västmanland inte hade budget för att starta ett projekt så beslöt han sig för att han skulle hjälpa till gratis. Då tänkte jag att då tar jag den här fredagen och kör med tanterna. Jag har hållit på med det här så pass länge så det tycker jag ska bli spännande. Och så gör jag en slag för trafiksäkerheten också.
Förmiddag i P4 Jönköping, mån 30 sep 2024
Jag tänker att dels måste föräldrar kliva in och sätta gränser. Ingen vill ju att deras barn blir nästa siffra i olycksstatistiken. Så föräldrarna har ju ett stort ansvar. Men sen behöver man ju också börja prata mer om det på skolor, ha trafiksäkerhetsdagar och att man faktiskt jobbar mer kontinuerligt och proaktivt helt enkelt. Edvard Björnvinge Taper är på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet som är chef här i Jönköpings län. Säger delnaderna unga då och elspackcykler. Klockan
Förmiddag i P4 Göteborg, mån 30 sep 2024
Många verkar resonera precis så här att man tänker att det finns lampor och jag ser ju bilarna så bra och då tror man att man själv syns. Men det är inte så utan de flesta olyckor med fotgängare sker just i tätbygdbyggt område där det finns belysning. För man tror att man syns men det gör man inte. Malin Lundgren, härverksamhetschef på NTF Väst. Jag är också nyfiken Ida, vad du fick lära dig mer. Hur ska reflexerna sitta till exempel? En sak som jag absolut inte har tänkt på innan är att det är bra om de sitter ganska lågt. Det är för att även bilar med halvljus ska nå upp till att reflektera i din reflex. Så ganska lågt på kroppen. Sen på kroppsdelar som rör sig, till exempel armar och ben.
Morgon i P4 Göteborg, mån 30 sep 2024
Man ska tänka på att man väljer en reflex som är C-märkt och man ska också tänka på att man inte har en för liten reflex. Så att de inte är för pluttiga. Sen kan det vara så att man har en större reflex på sig så kompletterar man med små. Så att alla reflexer är ju bra. Så kan man göra. Men det går att testa reflexerna, absolut. Det säger Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst. Mycket bra kunskap och information som vi fick veta där. Det är Ida Klifördsson
Oskarshamns-Nytt, sön 29 sep 2024
Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar. Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF har genomfört observationsmätningar av förare på elsparkcykel på tio orter i Sverige. Förutom uppskattad ålder på föraren har även hjälmanvändning, skjutsning och typ av fordon, hyrd eller privat, noterats. Lagkrav på hjälm under 15 år Elsparkcyklar som har en maxhastighet på 20 km/h och en motor på högst 250 watt klassas som cykel och omfattas också av samma regler som gäller för cyklar.
Skaraborgs Läns Tidning, sön 29 sep 2024
Vad folk ägnar sig åt när de kör bil kan vara mycket annat än att framföra själva fordonet – allt från att svara på sms eller knappa på navigationen. Poliser runt om i landet larmar om att folk till och med äter frukost i bilen när de kör. Oavsett om det är mobilen eller bilens panel som föraren använder, flyttas uppmärksamheten från vägen till något annat, enligt Malin Lundgren som är verksamhetschef på Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF Väst. – Distraktioner och att du inte har full uppmärksamhet på vägen och vad som händer runt bilen kan avsevärt öka risken för att föraren reagerar för sent. Ett stort problem är också att förare håller alltför kort avstånd till framförvarande bil. Människans reaktionsförmåga är ju begränsad. Innan vi reagerar på att bilen framför bromsar in eller om något springer ut i vägen så hinner bilen rulla en viss sträcka.
Nerikes Allehanda, sön 29 sep 2024
Föräldrar måste ta ett större ansvar. Det slår Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, fast efter att ha tittat närmre på kombinationen barn och elsparkcyklar. Många barn och unga skadas varje år, och väldigt många bryter mot lagen genom att inte använda hjälm. År 2020 skadades 107 barn och unga mellan noll och 17 år i olyckor med elsparkscyklar. 2023 hade antalet olyckor ökat till 867. Det visar statistik hos Transportstyrelsen, som Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, tittat närmre på.
svt.se, lör 28 sep 2024
Här är ett urval av händelserna från Västsverige under lördagen den 28 september. • Fler barn skadas allvarligt i olyckor på elsparkcyklar Video 2 min Antalet olyckor med elsparkcyklar ökar kraftigt bland barn under 17 år. Något som oroar Malin Lundgren på NTF Väst. Foto: NTF • Ränta räv lär barn om ekonomi på bokmässan Video 1 min Hör debutförfattarna berätta om boken som ska lära barn mer om ekonomi. Foto: SVT • Tågstopp i timmar mellan Göteborg och Kungsbacka
Nyheter P4 Väst, lör 28 sep 2024
Västtrafiks biljettpriser för 2025 har nu nämligen klubbats igenom i regionens infrastruktur och kollektivtrafik nämnd. Göteborgsbostad skriver att Västtrafik räknar med att prisökningen ska ge dem uppemot 85 miljoner kronor mer beroende på hur många som vill fortsätta att köpa biljetter när priset går upp. Ett årskort som gäller i regionens alla tre zoner blir 600 kronor dyrare vid årsskiftet. Och för enkelbiljetter handlar det om enstaka kronor mer per resa. NTF Väst larmar nu om att många barn struntar i att använda hjälm när de kör elsparkcykel. En studie som Trafiksäkerhetsföreningen gjorde nyligen i bland annat Trollhättan visade att knappt hälften av dem under 15 år använde hjälm när de körde elsparkcykel, rapporterar SVT Nyheter Väst. Bland de som var 15 år eller äldre, ja då var siffran bara 5%. Totalt observerades över 700 förare i den här studien.
– Det vi kunde se är att det finns väldigt många som struntar att använda cykelhjälm, säger Malin Lundgren på NTF. Endast 43 procent av barnen under 15 år använder hjälm, enligt studien. Av de som är 15 år eller äldre var det bara 5 procent. Ökat med flera hundra procent Olyckor med elsparkcykel bland barn under 17 år har ökat med flera hundra procent på bara fyra år – från 107 stycken 2020 till 867 förra året. Även om det inte finns något lagkrav, rekommenderar NTF att alla som använder elsparkcykel använder hjälm för att undvika allvarliga skador. – Det är inte roligt att få en allvarlig skada på huvudet. Därför vill vi öka kunskapen om hur man kan skydda sig på bästa sätt, säger Malin Lundgren. Stort ansvar på föräldrarna Mindre barn brukar ha hjälm på sig. Utmaningarna är störst i högstadiet, enligt NTF. Här bär föräldrarna ett stort ansvar. – Som förälder måste man prata med sitt barn, vara med sitt barn, se hur de kör. Det är viktigt att man följer upp att barnen har på sig hjälmen, det är en kärlekshandling att se till att de använder hjälm.