070-3698756
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet oc...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Nyheter P4 Sjuhärad, lör 22 mar 2025
Klockan är halv tolv, dags för lokala nyheter. Det kommer att krävas körkortsprov för att köra A-traktor i framtiden. Bra men inte tillräckligt, det tycker Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Vi tycker att det bör införas krav på att den faktiska körningen måste ske med rätt fordon. Alltså ska man köra A-traktor så måste man också kunna få möjlighet att träna på det under utbudningen. Och det finns inte heller med det nya förslaget. Cecilia Friis på NTF Väst. Allt pekar på att EU kommer säga ja till 15-årsgränsen för A-traktorer i EU-parlamentet.
Sveriges Radio, lör 22 mar 2025
Allt pekar på att EU kommer behålla 15-årsgränsen för a-traktorer. Men förslaget kräver körkortsprov för A-traktorförare. Det är bra, men inte tillräckligt, tycker Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Idag sker utbildningen på trafikskolorna med moped och det måste ändras. Cecilia Friis, projektledare på NTF Väst, förklarar varför NTF vill se A-traktorer på trafikskolorna. Caroline Aronsson caroline.aronsson@sverigesradio.se EU verkar behålla 15-årsgränsen för a-traktorer, men kraven skärps. Inte tillräckligt mycket, anser Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Länstidningen Östersund, lör 22 mar 2025
– Det är klart att det också spelar in, många skulle nog vilja fräscha upp kunskaperna om de hade möjlighet, säger Annalena Magnusson. Ida Stiller: Öppna bild i helskärmsläge Annalena Magnusson på Anderzons trafikskola har varit trafiklärare i nästan 40 år. Bild: Liselotte Rosengren Öppna bild i helskärmsläge SVT:s dokumentär ”Ta tillbaka ratten” handlar om kvinnor som har slutat att köra bil – trots att de har körkort. Genom ett projekt från Nationella trafiksäkerhetsförbundet och Länsförsäkringar har kvinnorna kunnat anmäla sig till en kurs för att väcka körkunskaperna till liv igen.
Lantzkampen, fre 21 mar 2025
Hon fastnade där för att det var bekvämt. Jag är ju en äldre kvinna i ett barförhållande. Jag blev jättedepp över den här nyheten. Jag älskar att köra bil. Vi ska ta tillbaka ratten i en dokumentär som handlar om det här som hade premierat den 8 mars. Och ta tillbaka ratten är också namnet på en kurs anordnad för äldre kvinnor av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet och länsförsäkringar. Och SVT Öster gjorde ett inslag om det här och vi ska höra en snutt från det. Men vilken populärkulturell referens har ni här? Vänta tills ni hör sin val. För några damer var ta tillbaka Men vilken populärkulturell referens hör ni här? Vänta tills ni hör symbolen. För några damer var ta tillbaka ratten rena bingovinsten. Så, hur svårt kan det vara?
Eftermiddag i P4 Sjuhärad, tor 20 mar 2025
Sen ska ni också få höra en kommentar efter gårdagen. Då man från EUs håll säger att ja det ska vara okej att åka A-trakt om man är 15 år i Sverige. Och ja, det kommer att fortsätta vara ett teoriprov men också ett körkortsprov, alltså körprov så att man kan få det här möjligt. Och det har kommit reaktioner på detta idag. Vi ska prata med NTF, vad de tänker bland annat här om en liten stund. Men först ska vi få en liten lokal nyhetsuppdatering av Hanna Thorna. Klockan nu har hunnit bli halv fyra. Du lyssnar till P4 Sjuhärad och ja, fortsättning följer på Millenniumkritiken. Ja men det stämmer för i den oberoende rapport som presenterades på tisdagen så får den så kallade programstyrgruppen stor del av skulden för det här havererade införande försöket av journalsystemet Millennium.
Förmiddag i P4 Sjuhärad, tor 20 mar 2025
Nej, och då har du bara en arm för den andra knäpper du loss med. Exakt. Och så kanske man är omskakad av en olycka och krockkudden kanske har löst ut sig. Ja, och jag tror att det kan ibland vara räddningen att adrenalinet pumpar så att folk knäpper loss sig och klarar sig riktigt bra ändå. Ja, så sa Joakim Brun från NTF. Men bilen i Libared, där, ja, man sökte runt där och bland annat med hund, men hittade ingen person. Nu misstänks den som har kört där för brott.
Go'kväll, ons 19 mar 2025
Vad har ni två för råd till andra som befinner sig i samma situation att ta tillbaka ratten och börja köra bil igen Jag tänker i första hand att man måste vara observant på det här för att det är väldigt lätt att man bara glider in i ett beteende som man sedan fortsätter med och som i vår situation jag trivdes och trivs ju väldigt mycket med att köra bil och du har trivts med att sitta bredvid. Det är liksom en fastlåst situation som kan vara svårt att bryta. Så det gick alldeles för lång tid. Jag förstår. Jag tror alltså att om den här kursen inte hade kommit där från NTF så hade jag fortfarande inte kört, tror jag. Och ju längre tid det går, desto svårare blir det. Det blir ju så. Jenny, vad vill du att tittarna ska ta med sig när de har sett den här filmen? Vad är budskapet från dig? Ja, budskapet. Jag tänker väl också att det ska kunna inspirera. Att man kanske får sig en tankeställare.
CarUp.se, ons 19 mar 2025
Det betyder att barn som är födda 2011 kommer att beröras av den nya utbildningen. Som också blir dyrare. I dag kostar det omkring 6000 kronor att ta ett moppekörkort. För många familjer som lever på små marginaler är det svårt att skrapa ihop. – En bedömning från Transportstyrelsen säger att det kommer att öka med ungefär 3000 kronor, så ungefär 9000 kommer det att kosta, säger Andreas Kalborg. NTF är försiktigt optimistiska till förslaget. En punkt som de däremot är kritiska mot är övningskörningen. För den som tar ett moppekort kan man köra både moped, A-traktor och mopedbil. Men enligt förslaget är övningskörningen bara fokuserad på att träna med tvåhjuliga fordon. LÄS MER: Andreas Jemn är journalist och författare.
Nordisk Skog, mån 17 mar 2025
– Många dödsolyckor med fyrhjulingar kan undvikas om föraren använder hjälm och har en fyrhjuling försedd med en störtbåge som ger ett överlevnadsutrymme om den välter vilket är vanligt vid dödsolyckor, säger Jörgen Persson. 19 organisationer arbetar tillsammans Förutom Trafikverket medverkar Transportstyrelsen, Arbetsmiljöverket, SLU Alnarp, SLU Umeå, ML Maskinleverantörerna, Dealy Sweden AB, LRF, SKR, TFF Trafikförsäkringsföreningen, Folksam, Säker skog, Svensk maskinprovning, Maskinentreprenörerna ME, NTF, Polisen Utvecklingscentrum Mitt, Kommunal, Norra skogsägarna, Lantbrukets arbetsmiljökommitté (LAMK). Rapporten pekar ut sex prioriterade insatsområden för fyrhjulingar: Ökad användning av hjälm : 4 av 10 omkom på grund av huvudskada. Ökad användning av störtbåge : 7 av 10 omkom i en olycka där fyrhjulingen välte vid trafik på väg. Ökad användning av alkolås : 7 av 10 omkomna förare var alkohol- eller drogpåverkade.