Verksamhetsledare andreas.astrom@ntf.se 070-3698756
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet oc...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Ekot senaste nytt, sön 6 jul 2025
Dags för e-kort. Det bör vara obligatoriskt med syntest för bilförare som ska förnya körkortet efter 45. Det skriver Nationella Trafiksäkerhetsförbundet och flera andra aktörer på Svenska Dagbladets debattsida. Verksamhetschef Malin Lundgren på NTF Väst är en av dem som skrivit under. Synen är ju jätteviktig för att kunna se att det dyker upp ett hinder. Man måste kunna reagera och bromsa i tid. Så jag skulle säga att det är livsavgörande. Både för dig själv och för andra. Debattartikeln har skrivits under av bilprovningen, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF, en svensk optikerkedja och Sveriges trafikutbildares riksförbund. De lyfter att EU-parlamentets transportutskott i höstas röstade ja till ett förslag om att genomföra obligatoriska syntest för att äldre ska få förnya sitt körkort. Aktörerna lyfter också att syntester redan är obligatoriskt vart femte år för yrkesförare. Debattörerna har i artikeln inget konkret svar på hur en omställning skulle gå till. Det är ju alltid så att när man ska börja med någonting nytt då krävs det stora resurser initialt.
Ekot nyhetssändning, sön 6 jul 2025
Och det är just för personer över 45 som det är extra viktigt att hålla koll på synen. Det börjar oftast uppträda i 40-årsåldern att man får en förändrad syn, en försämring. Det finns ett stort stöd bland bilförare att det ska vara obligatoriska kontroller. De flesta svarar också att 45 år skulle vara en rimlig gräns. Säger Malin Lundgren på NTF Väst, reporter Moa Bäckman.
Sveriges Radio, sön 6 jul 2025
Nationella trafiksäkerhetsförbundet och flera aktörer föreslår obligatoriska syntester för bilförare över 45 år som ska förnya körkortet. NTF och de andra aktörerna pekar på att EU-parlamentets transportutskott har röstat ja till liknande regler och att yrkesförare måste göra syntester vart femte år. "Synen är livsavgörande för att reagera och bromsa i tid", säger Malin Lundgren från NTF Väst, en av de som skrivit under debattartikeln i Svenska Dagbladet. Moa Beckman moa.beckman@sverigesradio.se Malin Lundgren NTF Väst Foto: NTF Väst, Pi Frisk / SvD / TT /
Det skriver Nationella Trafiksäkerhetsförbundet och flera andra aktörer på Svenska Dagbladets debattsida. Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst, är en av de som skrivit under. Synen är jätteviktig för att se att det dyker upp ett hinder. Man måste kunna reagera och bromsa i tid. Så jag skulle säga att det är livsavgörande. Både för dig själv och för andra. Debattartikeln har skrivits under av bilprovningen, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF, en svensk optikerkedja och Sveriges trafikbildares riksförbund. De lyfter att EU-parlamentets transportutskott i höstas röstade ja till ett förslag om att genomföra obligatoriska syntest för att äldre ska få förnya sitt körkort. Aktörerna lyfter också att syntester redan är obligatoriskt vart femte år för yrkesförare. Debattörerna har i artikeln inget konkret svar på hur en omställning skulle gå till. Det är alltid så att när man ska börja med någonting nytt då krävs det stora resurser initialt.
Det bör vara obligatoriskt med syntest för bilförare som fyllt 45 år och förnyar körkortet skriver Nationella Trafiksäkerhetsförbundet och flera andra aktörer på Svenska Dagbladets debattsida. Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst är en av de som skrivit under. Synen är jätteviktig för att se att det dyker upp ett hinder. Man måste kunna reagera och bromsa i tid. Jag skulle säga att det är livsavgörande, både för dig själv och för andra. Debattartikeln har skrivits under av bilprovningen, Nationella trafiksäkerhetsförbundet MTF, en svensk optikerkedja och Sveriges trafikutbildares riksförbund. De lyfter att EU-parlamentets transportutskott i höstas röstade ja till ett förslag om att genomföra obligatoriska syntest för att äldre ska få förnya sitt körkort.
Radiosporten, sön 6 jul 2025
Storfinalen. Det katariska paret vann i två raka sätt. Men jämnt var det, 21-19, 22-20 blev vinstsiffrorna. Det bör vara obligatoriskt med syntest för bilförare som fyllt 45 år och förnyar körkortet skriver Nationella Trafiksäkerhetsförbundet och flera andra aktörer på Svenska Dagbladets debattsida. Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst, är en av dem som skrivit under. Synen är jätteviktig för att se att det dyker upp ett hinder. Man måste kunna reagera och bromsa i tid. Jag skulle säga att det är livsavgörande. Både för dig själv och för andra. Debattartikeln har skrivits under av bilproningen, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF, en svensk optikerkedja och Sveriges trafikutbildares riksförbund. De lyfter att EU-parlamentets transportutskott i höstas röstade ja till ett förslag om att genomföra obligatoriska syntest för att äldre ska få förnya sitt körkort. Aktörerna lyfter också att syntester redan är obligatoriskt vart femte år för yrkesförare. Debattörerna har i artikeln inget konkret svar på hur en omställning skulle gå till. Det är alltid så att när man ska börja med någonting nytt, då krävs det stora resurser initialt.
P4 Extra, sön 6 jul 2025
Good tradition med Tanita Ticaram. Från och med året du fyller 45 så borde du göra ett syntest igen när du förnyar körkortet. Det anser flera trafiksäkerhetsorganisationer på Svenska Dagbladets debattsida. Bland annat Nationella Trafiksäkerhetsförbundet och Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, STR. Vi har med oss nu Maria Prole som är förbundsordförande på STR. Välkommen till P4 Extra. Tack så mycket. Krav på syntest när man förnyar körkortet om man är över 45. Varför vill ni se detta? Det är ju så att det här med syn är en sak som försämras väldigt smygande. Så du gör en synundersökning när du är 18 och tar ditt körkort men sen så behöver du inte kolla syn ännu mer.
Den expertgrupp som granskar nya behandlingar menar att effekten är för osäker med tanke på att medicinen kostar runt 3,5 miljoner kronor per patient och år. Men det här får kritik från forskare och patienter som pekar på att andra länder i Europa ger medlet till patienter. Det borde vara obligatoriskt med syntest när bilförare över 45 år förnyar sitt körkort. Det skriver företrädare för bland annat bilprovningen, NTF och synoptik på Svenska Dagbladets debattsida. Som det nu testas bara synen på äldre yrkesförare. Debattörerna menar att det borde vara självklart att alla förare ska se bra i trafiken oavsett om de är yrkesförare eller privatbilister. Ekot med Daniel Wockner.
Svenska Dagbladet, lör 5 jul 2025
Via TT, tor 3 jul 2025
Välkommen till Tylösandsseminariet Studio den 26 augusti 2025, där vi sätter fokus på ett högaktuellt tema: ”Är våra barn och unga säkra i trafiken?”. Denna digitala sändning bjuder på insiktsfulla föredrag, engagerande diskussioner och ny forskning om hur vi kan skydda barn och unga i trafiken. Seminariet riktar sig till engagerade i trafiksäkerhetsfrågor, barns säkerhet och stadsplanering, och de som vill ta del av de senaste rönen och inspireras till att bidra till en säkrare trafikmiljö. Tylösandsseminariet Studio, arrangerat av Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) i samarbete med Trafikverket, Folksam och NTF, är en kostnadsfri livesändning som äger rum den 26 augusti 2025, kl. 09:00–12:00. Seminariet leds av den välkände moderatorn Sverker Olofsson och samlar experter, forskare och beslutsfattare för att diskutera trafiksäkerhet för barn och unga. Temat ”Är våra barn och unga säkra i trafiken?” belyser avgörande frågor som: Statistik och skador: Hur skadas barn i trafiken? Folksam presenterar ny statistik över olyckor och skador bland barn.