Verksamhetsledare mona-lill.landstrom@ntf.se 0611-23225
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet oc...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Nyheter24, fre 6 dec 2024
Välj nyhetsbrev Nyheter Ekonomi Motor Nöje Jag godkänner användarvillkoren Bland kvinnor med långt hår är det vanligt att sätta upp håret med hårklämma, exempelvis för att få det ur vägen när man kör bil. Att sätta upp håret med hårklämma när man kör bil kan emellertid få allvarliga konsekvenser. Det visar ett antal olyckor från Storbritannien och USA, där unga kvinnor har fått huvudskador av sina hårklämmor. MISSA INTE: Vår podd om bilar - Under Huven Risk att man skadar sig Emelie Hedberg på NTF, nationella trafiksäkerhetsförbundet menar att en hårklämma som sitter mellan huvudet och nackstödet kan innebära att man sitter mer framåtlutad och att avståndet till nackstödet därmed ökar. Avståndet mellan bakhuvudet och nackstödet ska vara så litet som möjligt och nackstödet ska även vara i rätt nivå för att skydda optimalt vid en eventuell krock. Avståndet mellan nackstödet och huvudet får inte vara för stort - Foto: Jessica Gow/TT Kvinna fick kraftiga huvudskador Att en hårklämma hamnar mellan huvudet och en hård yta i bilen vid en olycka kan också få allvarliga följder.
Morgon i P4 Sörmland, tor 5 dec 2024
Nicky Fjellén där sist när Anneli Kosken rapporterade live från Ökna skolan. Nu har vi med oss Oskar Jonsson som är enhetschef för trafikutveckling på Sörmlandstrafiken. God morgon. God morgon, god morgon. Hur reagerar du på elevernas oro? Det är klart att det är tråkigt att de känner oro för att resa med buss. Samtidigt vet vi att busstrafik är säker generellt. NTF skriver till exempel att det är tio gånger säkrare än att åka bil. Så det är ett säkert trafikslag. Men samtidigt ska vi vara medvetna om vinterväglaget kan vara problematiskt på vägar i Sörmland. Kan man göra någonting? Har ni gjort någonting för att säkra upp den här linjen som går ut från Nyköping och bort till Löknaskolan? Ja, det har vi gjort det vi kan göra.