Verksamhetsledare mona-lill.landstrom@ntf.se 0611-23225
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet oc...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Skolstartstider i hela landet! Att kunna transportera sig till och från skolan säkert och på egen hand är viktigt för barnens utveckling och städernas hållbarhetsmål. Men hur säkert är det egentlig...
Sommaren, och i synnerhet perioden juli - september, innebär högsäsong för de allvarliga olyckorna i trafiken. Baserat på olycksdata för de senaste tio åren ökar dödligheten med 35 procent och anta...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF lanserar en ny webbutbildning som riktar sig till cykelhandlare. NTF har en unik ställning som opartisk aktör inom trafiksäkerhetsområdet och...
När NTF nu presenterar sin årliga nationella cykelhjälmsmätning, som bygger på över 100 000 observationer över hela landet, kan vi konstatera att cykelhjälmsanvändning ökar (men inte mycket) i Väst...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
svt.se, lör 30 sep 2023
Bland de nya reglerna som infördes finns förbud att köra elsparkcyklar på gångbanor och trottoarer, samt att parkera på gång- och cykelbanor. Här säger sig 65 procent inte känna till eller vara osäkra på reglerna. Känner inte till hjälmkrav Även kring reglerna som gällt länge är osäkerheten utbredd. 33 procent svarar att de inte känner till att barn under 15 ska ha hjälm när de kör elsparkcykel, och 22 procent vet inte att det är förbjudet att skjutsa, enligt NTF. Som en följd av att inte alla har koll på reglerna ökar olyckorna, menar Lars Nordqvist. – Det är många under femton år som inte har hjälm och det är sorgligt, säger han. Svar från 16 städer Enkäten besvarades av drygt 1 000 personer i Eskilstuna, Borås, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Stockholm, Uppsala, Varberg, Västerås och Örebro.
Video För över ett år sedan infördes nya regler för elsparkcyklar för att förbättra bland annat trafiksäkerheten. Men fortfarande är två av tre osäkra på vilka trafikregler som gäller, enligt NTF. NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, har genomfört en enkät som visar att osäkerheten är stor vad gäller reglerna för elsparkcyklar. – Om alla gjorde på rätt sätt är det här ett bra verktyg att ta sig fram på, säger Lars Nordquist, NTF:s verksamhetsansvarige för Sörmland, Örebro och Östergötland. Bland de nya reglerna som infördes finns förbud att köra elsparkcyklar på gångbanor och trottoarer, samt att parkera på gång- och cykelbanor.
– Det är många under femton år som inte har hjälm och det är sorgligt, säger han. Svar från 16 städer Enkäten besvarades av drygt 1 000 personer i Eskilstuna, Borås, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Stockholm, Uppsala, Varberg, Västerås och Örebro. I videoklippet ovanför berättar Lars Nordquist om problemet med elsparkcyklarna och reglerna som inte följs. ”Gående blir påkörda”. Hör Lars Nordquist, NTF, berätta om problemet med elsparkcyklarna och reglerna som inte följs. Foto: SVT
Falu Kuriren, fre 29 sep 2023
Att Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) är en folkrörelsebaserad, allmännyttig och idéburen organisation som arbetar för ökad trafiksäkerhet och folkhälsa i Dalarna tycker vi i Miljöpartiet är bra att Hans Moberg lyfter fram i sin debattartikel Även vi lyfte detta när försäljning av fastigheten på Ingarvet kom upp för beslut på kommunstyrelsen i veckan. På sammanträdet yrkade vi på att Falu kommun ska se till att NTF och deras helägda bolag Säker Trafik får tillgång till en ny plats med goda förutsättningar för sin verksamhet innan de behöver lämna fastigheten på Ingarvet.
Att Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) är en folkrörelsebaserad, allmännyttig och idéburen organisation som arbetar för ökad trafiksäkerhet och folkhälsa i Dalarna tycker vi i Miljöpartiet är bra att Hans Moberg lyfter fram i sin debattartikel Även vi lyfte detta när försäljning av fastigheten på Ingarvet kom upp för beslut på kommunstyrelsen i veckan. På sammanträdet yrkade vi på att Falu kommun ska se till att NTF och deras helägda bolag Säker Trafik får tillgång till en ny plats med goda förutsättningar för sin verksamhet innan de behöver lämna fastigheten på Ingarvet. Yrkandet fick tyvärr inte bifall från övriga partier och vi reserverade oss med följande skrivning: ”Det är angeläget att den idéburna organisationen Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) och deras bolag Säker Trafik får fortsatt goda förutsättningar att bedriva förebyggande trafiksäkerhetsarbete eftersom deras arbete gynnar trafiksäkerheten i vår kommun. Samhällsnyttiga verksamheter som denna ska inte skadas vid uppsägning av arrendet och försäljning av fastigheten.” NTF har inte bara byggt upp den halkbana där många körkortselever utför halkkörning, de bedriver även annan trafiksäkerhetsfrämjande verksamhet. De har bland annat utfört en inventering av säkra skolvägar på uppdrag av Falu kommun. Det är ett viktigt kunskapsunderlag för den satsning på säkra skolvägar som nu pågår och som vi i MP varit drivande för att det ska komma till stånd.
Falu Kuriren, ons 27 sep 2023
Replik på Gabriel Erling Perers ledare i FK 25/9 På ledarplats i Falu-Kuriren ondgör sig Gabriel Ehrling Perers över att NTF Dalarna haft gratis hyra hos Falu kommun i 38 år. Låt mig först konstatera att NTF Dalarna alltid har fullgjort sina ekonomiska åtaganden enligt avtalet och att det inte har varit gratis. Att Falu kommun själva valde att ingå det aktuella avtalet med NTF Dalarna och, i samråd med Kopparbergs läns landsting (i dag Region Dalarna) och Borlänge kommun, åta sig att anlägga en trafikövningsplats på Ingarvet i Falun kan knappast NTF Dalarna lastas för. NTF Dalarna å sin sida åtog sig att tillhandahålla den obligatoriska riskutbildningen som ingår i körkortsutbildningen, till Dalarnas befolkning. Sedan halkbanan invigdes har NTF Dalarna utbildat ungefär 120 000 körkortselever i halkkörning och risker i vägtrafiken, bland annat vikten av att hålla rätt hastighet och att inte köra bil påverkad av alkohol eller andra droger. Forskning visar dessutom att varje krona som satsas på det förebyggande trafiksäkerhetsarbetet ger ungefär åtta kronor tillbaka i minskade samhällskostnader orsakade av trafikolyckor. Därför borde Gabriel Ehrling Perers som skattebetalare i stället vara glad över att den verksamhet som NTF Dalarna bedriver innebär en mångdubbelt större besparing av offentliga medel jämfört med de eventuella hyresintäkter som Falu kommun kunde ha fått med ett annat avtal.
Debatt NTF: Vi har erbjudit oss att köpa halkbanan
Sedan halkbanan invigdes har NTF Dalarna utbildat ungefär 120 000 körkortselever i halkkörning och risker i vägtrafiken, bland annat vikten av att hålla rätt hastighet och att inte köra bil påverkad av alkohol eller andra droger. Forskning visar dessutom att varje krona som satsas på det förebyggande trafiksäkerhetsarbetet ger ungefär åtta kronor tillbaka i minskade samhällskostnader orsakade av trafikolyckor. Därför borde Gabriel Ehrling Perers som skattebetalare i stället vara glad över att den verksamhet som NTF Dalarna bedriver innebär en mångdubbelt större besparing av offentliga medel jämfört med de eventuella hyresintäkter som Falu kommun kunde ha fått med ett annat avtal. NTF Dalarna har dessutom erbjudit sig att köpa marken där trafikövningsplatsen ligger. Då kan kommunen bli av med ett avtal som upplevs ofördelaktigt samtidigt som NTF Dalarna kan fortsätta den samhällsnyttiga verksamhet som ett förebyggande trafiksäkerhetsarbete de facto är. NTF Dalarna är en folkrörelsebaserad, allmännyttig och ideell organisation som arbetar för ökad trafiksäkerhet och folkhälsa i Dalarna. Att en ideell organisation inte kan bekosta en komplett trafikövningsplats förstod Falu kommun redan år 1985 när avtalet skrevs och dagens halkbana etablerades. Hans Moberg Verksamhetschef NTF Dalarna Hans Moberg är VD för NTF i Dalarna. Bild: Karin Sundin
Statens väg- och transportforskningsinstitut, ons 27 sep 2023
Mattias Hjort är forskningsledare inom däck och väginteraktion på VTI och är med och framställer den årliga däckrazziarapporten. I videon förklarar Mattias mer om hur en däckrazzia går till och vad som är bra att tänka på när det gäller att underhålla sina däck. Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), Däckbranschens informationsråd, trafiksäkerhetsorganisationen NTF och Bilprovningen.
Dalademokraten.se, mån 25 sep 2023
Elsparksolyckorna ökar i Dalarna och en av anledningarna till det tror Hans Moberg, verksamhetsansvarig Nationella trafiksäkerhetsförbundet Dalarna, är att folk inte känner till reglerna. – Det är ju inget fel på transportmedlet egentligen, det är otroligt smidigt, men det följs inte så mycket regler, säger han. Från och med 1 september förra året blev det förbjudet att köra elsparkcykel på gångbanor och trottoarer. Man beslutade även tidigare samma år om ett parkeringsförbud för elsparkcyklarna på trottoarer samt gång- och cykelbanor.
Därför styrde man ut dem på gatorna istället men det verkar funka sådär, säger Hans Moberg. Siffror från Transsportstyrelsen visar att det under 2022 skedde 119 olyckor i Dalarna med minst en elsparkcykel inblandad. Hans Moberg tror att en av anledningarna till de många olyckorna är att folk inte känner till reglerna när man kör elsparkcykel. Han hänvisar till en enkätundersökning som NTF själva gjort som visade att 2 av 3 inte känner till eller känner sig osäkra på reglerna. – Jag tror inte vi behöver fler regler, men människor behöver följa dem. Det är den svåra biten att nå ut med informationen. Annars är risken att det blir för mycket olyckor och då förbjuder man för uthyrning, säger Moberg. Fakta Antal olyckor i Dalarna med minst en elsparkcykel inblandad: Källa: Transsportstyrelsen Nyligen visade en studie att drygt 1 700 personer sökte vård för frakturer efter elsparkcykelolyckor mellan april 2019 och december 2022 i Sverige.
Avesta Tidning, mån 25 sep 2023
25 september 2023 18:08 Hans Moberg är vd för NTF i Dalarna. Halkbanan i Falun har organisationen ”hyrt” gratis i 38 år. Bild: Karin Sundin Unga i Dalarna som ska ta körkort får ofta ta en tur till halkbanan på Ingarvet i Falun. Den anläggningen har nu kommit i fokus sedan Falu kommun sagt upp avtalet med Trafiksäkerhetsförbundet NTF, som driver anläggningen. Detta skedde så sent som i juni. Redan prenumerant?