Att köra på vinterdäck på vintern är viktigt för trafiksäkerheten. När det är halt eller när temperaturen ligger under +5°C har sommardäck inte alls de egenskaper som behövs för att minimera olycksrisken.
Värt att tänka på i anslutning till däckbytet!
Vinterdäcken
Lagra vinterdäcken mörkt, svalt, torrt och med vägsaltet bortvättat så håller de längre. Det är lag på vinterdäck vid vinterväglag 1 december till den 31 mars för personbilar klass I, lätta lastbilar och lätta bussar upp till 3,5 ton samt släp som dras av dessa. Mönsterdjupet ska vara minst 3 mm.
Dubbdäck får användas 1 oktober – 15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Lokala föreskrifter kan förekomma om förbud mot dubbade däck. Om det råder vinterväglag på en aktuell sträcka avgör Polisen.
Vinterdäcken är olagliga när de slits under 3 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars. Säkerhetsrekommendationen är minst 5 mm.
Sommardäcken
Kontrollera mönsterdjup och lufttryck på sommardäcken innan ni monterar däcken. Sommardäcken är olagliga när de slits under 1,6 mm. Säkerhetsrekommendationen är minst 3 mm.
Se bilens instruktionsbok eller rådfråga din däckhandlare om du är osäker på vilket lufttryck som är optimalt för just din bil.
Det är lufttrycket i däcken som bär bilen, inte däcket i sig. Vid en undanmanöver kan fel lufttryck göra att man råkar ut för en allvarlig olycka. Med rätt lufttryck i däcken minskar denna risk.
Fel lufttryck i däcken kan även bli dyrt. 80 % av rekommenderat lufttryck minskar däckets livslängd med en femtedel och ökar bränsleförbrukningen med cirka 3 %.
Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken sitta bak på bilen annars ökar risken att få sladd. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar. En sladd blottar omedelbart den svagaste sidan på bilen inför en kollision (sidokrock).
2016-10-22